Ha gázokra gondolunk az autóiparban, elsőre talán a karosszériagyártás vagy a motor jut eszünkbe. Pedig a különféle ipari gázok nemcsak a jármű külső elemeinek és hajtásláncának gyártásában játszanak kulcsszerepet, hanem az utastér kényelmének és biztonságának megteremtésében is. A légzsákoktól az ülésvázakon át egészen a klímaberendezésig számtalan ponton jelen vannak – sokszor láthatatlanul, mégis nélkülözhetetlenül.
Balesetnél a légzsák másodpercek törtrésze alatt felfúvódik. Belsejében nem egyszerűen levegő található, hanem nitrogén és hélium keveréke. Mindkét gáz inert, azaz semleges, nem gyúlékony, ami rendkívül fontos egy esetleges baleset során. A hélium különösen előnyös tulajdonsága ezen túl, hogy rendkívül könnyű – és minél könnyebb egy gáz, annál gyorsabban tud sűrített állapotból tágulni és megtölteni a légzsákot a szükséges pillanatban.
Az autóülések párnázata jellemzően poliuretán habból készül. Biztonsági okokból a habosítás során nem alkalmazhatóak éghető gázok, helyettük szén-dioxidot használnak, amely nemcsak semleges gáz, hanem ráadásul apró, egyenletes buborékokat és homogén szerkezet hoz létre. Az így készült üléspárnák nemcsak kényelmesebbek, hanem tartósabbak és biztonságosabbak is.
Az ülésvázak, sínek és rögzítőelemek többnyire acélból vagy alumíniumból készülnek. Előállításuk során is gázokat használnak: például oxigént az égőkhöz, valamint nitrogént és hidrogént a hőkezelő kemencékben. A kész elemeket speciális gázkeverékekkel hegesztik, így biztosítva a hegesztési varratok minőségét és tartósságát.
A modern autók gyakorlatilag guruló számítógépek. A belső térben egyre több az elektronikus egység: a GPS, a multimédiás rendszerek, sőt még az automatikus ülésállítás is vezérlőegységeken keresztül működik. Az ezekhez szükséges nyomtatott áramköri lapokat nitrogénes védőatmoszférában forrasztják, így biztosítva a hibamentes forrasztást az oxigénmentes környezetben.
2017 óta az autókban már nem használhatóak a hagyományos, fluorozott szénhidrogéneket (HFC) tartalmazó hűtőközegek. Helyettük környezetbarát megoldásként szén-dioxidot alkalmaznak zárt rendszerben, amely még a legnagyobb nyári hőségben is képes komfortos hőmérsékletet biztosítani. A klímaberendezéseket beépítés előtt héliummal végzett szivárgásvizsgálattal ellenőrzik.
Az utazás élményét zavaró zörgés és rezgés csökkentésére gumiból készült csillapítóelemeket helyeznek az összeszerelt alkatrészek közé. Ezek gyártásakor a gumiból kiálló maradék sorját kriogén – rendkívül hideg, -196 °C-os – nitrogén segítségével távolítják el. A gáz lehűti és rideggé teszi a gumit, így a felesleges részek könnyedén, roncsolás nélkül eltávolíthatók.
A lézervágás nemcsak fémeknél működik: a bőrborításokat lézerrel szabják formára, legyen szó valódi bőrről vagy műbőrről. A vágás során tiszta nitrogént használnak vágógázként, amely megvédi a vágott széleket, valamint kifújja a keletkező füstöt és gőzöket a vágási résből, így óvva és tisztán tartva az optikai rendszert.