Nitrogén a megfelelő guminyomásért

A száguldó cirkuszban, ahol a teljesítmény, a stratégia és az idő számít, hogyan kap szerepet a nitrogén és a szárazjég? A Forma-1-es versenyautók végletekig kifinomult és tökéletesített gépezetek, melyeknek célja a maximális teljesítmény a futamokon. A kívánt eredményhez pedig gázokra is szükség van. A gumiabroncsok feltöltésére nitrogént használnak, ami nem csak a versenysportban bevett szokás, hanem repülőgépek, veszélyes anyagokat szállító tehergépkocsik, bányákban, alagutakban használt munkagépek abroncsaiban már régóta alkalmazzák, elsősorban a tűzveszély csökkentése céljából. A Forma-1 abroncsokban a légköri levegővel ellentéteben azért is előnyös az állandó összetételű, homogén nitrogén töltés, mert alkalmazásával a gáz felmelegedéssel együtt járó hőtágulásának aránya könnyebben előre jelezhető. Pontosan meghatározható az adott feltételeknek - aszfalt és levegő hőmérséklet, valamint várható sebesség - leginkább megfelelő indulás előtti, hideg guminyomás. Márpedig az abroncsok mindenkori legoptimálisabb viselkedésének kiszámíthatósága a versenysportban óriási jelentőséggel bír.

Szárazjég: A felhevült motor megmentője

Ha már a kerekein száguld a versenyautó, akkor minden alkatrésze gőzerővel a maximális teljesítményért dolgozik, amit a menetszél tart üzemi hőfokon. Egy versenyautónál nyolc motor használható fel egy szezonban, és öt hetente lehet cserélni a motorokat. A szabály megszegése komoly büntetést von maga után, 10 ill. 5 pozícióval is hátrébb kerülhet a versenyző a rajtnál. Érthető, hogy minden csapat érdeke minél tovább meghosszabbítani a motorok élettartamát, például a túlmelegedés elleni védekezéssel. A Formula 1-es autók esetében a motor hűtése csak menet közben megoldott, álló helyzetben a járó motor hamar túlhevül. A fékek a használattól egészen izzásig hevülnek, álló helyzetben viszont nincs, ami hűtse őket. A rajt előtt mindig, valamint menet közben, ha valami oknál fogva meg kell állnia az autóknak, szárazjéggel hűtött levegőt juttatnak a szerelők a fékekhez és a motortérbe nagy teljesítményű légbefúvók segítségével, így akadályozva meg az alkatrészek túlhevülését.

Nem csak az autóknak van melege

A hőség nemcsak a motoroknak, de a pilótáknak is komoly problémát okoz. Azzal is kísérleteznek, hogy a versenyzők ruháját, sisakját, cipőjét vagy kesztyűjét töltik meg szárazjéggel, így próbálva hűteni a testet, és javítani a koncentrációt. Így a nyári és közel-keleti futamokon olykor egy-egy zsák szárazjég a versenyzők fejére és tarkójára is jut. A Messer Hungarogáz évek óta szállít szárazjeget a Hungaroringen tartott futamokhoz – a július 19-én kezdődő 39. Forma-1-es Magyar Nagydíj hétévégéjére például több mint másfél tonnával járulunk hozzá öt csapat – köztük a Red Bull Racing és McLaren – autóinak és pilótáinak hűtéséhez.

KÉRDÉSE VAN? VEGYE FEL VELÜNK A KAPCSOLATOT!

Kapcsolódó cikkek

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Szeretne rendszeresen értesülni blogbejegyzéseinkről, aktuális híreinkről, gázokkal kapcsolatos szakmai információkról? Kérje hírlevelünket!