A METRO hazai, nagy kiszállító áruházait érintő fejlesztés eredményeként már országosan hét egységben alkalmazzák sikerrel a Messer innovatív Siber szárazjeges hűtveszállítási rendszerét, és további 4 telephelyen folynak a rendszerkiépítési munkák. A Messer technológiáját több hónapos tesztelési és fejlesztési folyamat során szabták a METRO igényeire és meglévő szállító konténereire kollégáink az alkalmazástechnika, értékesítés és Műszaki Szolgálat területéről.
A METRO székesfehérvári kiszállítási és átrakópont vezetőjével, Kolek Árpáddal beszélgettünk a közös sikertörténetről.
Több, mint öt évvel ezelőtt egy szakmai élelmiszeripari kiállításon vettünk részt, és a METRO standjától nem messze volt található a Messeré. A kiállítás alatt kézenfekvő módon inspirációkat is gyűjtöttünk a lehetséges fejlesztésekre, a Messer képviselői pedig bemutatták a merőben újdonságnak számító technológiát. Már akkor nagyon meggyőző érvek szóltak a rendszer mellett, és terveztük a mielőbbi bevezetését. Végül 2019-ben a balatoni vendéglátóhelyeket ellátó, rendkívül sikeres székesfehérvári METRO áruház került olyan helyzetbe, hogy beruházhattunk a Messer Siber szárazjeges hűtveszállítási rendszerének kiépítésébe. Már akkor pilot projektként kezeltük a korszerűsítést, a székesfehérvári tapasztalatok tükrében terjesztettük ki a fejlesztést a többi áruházra.
A balatoni és a Velencei-tavi nyári szezon évről-évre jelentős feladatot adott a székesfehérvári áruháznak. Egyszerre két, turizmus szempontjából frekventált területen kellett a kapacitásaink korlátainak bővítését megoldani: az egyik a tárolást érintette, másik a kiszállítás alatti hőmérsékletet. Az összekészített rendelések tárolásához ugyanis kicsi volt a fagyasztókapacitásunk, a szállítás ráadásul hűtőakkus technológiával történt. A rendelkezésre álló technológia nem biztosította végig a megfelelően alacsony hőmérsékletet, így az utolsó címekhez esetenként nem az elvárt hőmérsékletű áru érkezett. Különösen nagy problémát okozott a hőmérsékleti egyenletlenség a magas cukortartalmú termékeknél, mint amilyen a fagylalt vagy a fagyasztott gyümölcsök. Előfordult vevőreklamáció, nem késlekedhettünk a fejlesztéssel.
Az összes fagyasztott termék kiszállításában alkalmazzuk, legyen az hús-, csemege- vagy halosztályról származó áru, mindent ezzel a technológiával szállítunk. A sokoldalú alkalmazhatóság az egyik legnagyobb előnye.
A legnagyobb kihívást a meglévő, hűtőakkus hűtőkonténerek átszerelése jelentette az új technológiához, ezeket ugyanis nem akartuk leselejtezni a rendszerváltás miatt. Szerencsére a Messer segítségével megtaláltuk az átalakításhoz a megfelelő eszközöket.
Az átalakítás tervezését a Messerrel közösen valósítottuk meg. Ezután kezdetét vette egy hónapokig tartó tesztelési folyamat, optimalizálni kellett a rendszert a külső hőmérséklet változásainak függvényében. A munkába bevontuk a minőségbiztosítási osztályt is, hogy megfeleljünk az igen szigorú nemzetközi előírásoknak. Végül megszületett az a biztonságos, magas minőséget garantáló rendszer, amit azóta is használunk.
A 2019/2020-ban bevezetett és letesztelt rendszerről egyértelműen pozitívak voltak a tapasztalatok, ezért a vezetőség úgy döntött, hogy kiterjeszti a fejlesztést más kiszállítással foglalkozó áruházainkra is. A kiszállítást végző gépkocsivezetők visszajelzései alapján a megrendelők el voltak ragadtatva attól, hogy lényegében még a legnagyobb kánikulában is olyan minőségben kapták kézhez a termékeket, mintha abban a pillanatban vették volna ki őket a bolti mélyhűtőből. A nagykereskedelemben a METRO teljesen egyedülálló módon egy időben, ugyanabban a járműben képes normál hőfokú, hűtött és fagyasztott termékeket szállítani a rendszernek köszönhetően, és ez bizonyos versenyelőnyt, illetve ügyfeleink maximális elégedettségét biztosítja.
Számunkra maximálisan kielégítő a Messer szakembereinek szaktudása és pozitív hozzáállása. A fejlesztést és a tesztelést végző mérnökök, akikkel egy-egy áruházi rendszer indítását végezzük, mindenben segítőkészek. Egyedül az alkatrészellátás az, amiben érezhetők a mostani globális problémák, a beszállítói láncok sérülése a nyersanyaghiány és a háborús konfliktus miatt. Az emberi oldal viszont egyszerűen szuper, nagy biztonságérzetet ad ez a partneri kapcsolat.